М.І. Задорожній
Відкрите планування навчального процесу 2011





Вивчаємо фізику  -  7 клас (1 х 35 год.)

Тема 1 Починаємо вивчати фізику  (8 уроків)


 
   
Лабораторна робота № 1-4
Кабінет фізики та його обладнання. Правила безпеки.
 

ІНСТРУКЦІЯ З ОХОРОНИ ПРАЦІ
В КАБІНЕТІ ФІЗИКИ
ПРИ РОБОТІ З СКЛЯНИМ ПОСУДОМ


“ЗАТВЕРДЖЕНО”

Директор школи ________________
Наказ від _______________№ ___


Інструкція з охорони праці № 4

1. Загальні положення

1.1. Інструкція розроблена відповідно до Правил безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом ДНАОП №222 від 16.11.98 р. Вимоги зазначеної інструкції є обов'язковими для виконання всіма, хто працює в кабінеті фізики.

1.2. До практичних занять з фізики допускаються учні, які пройшли медичний огляд і добре засвоїли правила техніки безпеки.

2. Вимоги безпеки перед початком роботи

2.1. Перед тим, як розпочати виконувати роботу, розберіться з її описом, з’ясуйте хід її виконання. Чітко визначте порядок і правила безпечного проведення лабораторної роботи.

2.2. Перевірте, чи немає розбитого або з тріщинами скляного посуду, користуватись яким при проведені практичних і лабораторних робіт категорично забороняється.

2.3. Перевірте наявність чохлів або екранів з органічного скла для скляного посуду, який перебуватиме під підвищеним або пониженим тиском, а також захисних окулярів або маски.

2.4. Кінці скляних трубок і паличок, що застосовують для перемішування розчинів та з іншою метою, повинні бути оплавлені.

2.5. Не можна, без дозволу вчителя, переставляти з одного столу на інший обладнання. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

3. Вимоги безпеки під час виконання роботи

3.1. Під час складання скляних приладів не застосовуйте підвищені зусилля. При з’єднанні окремих частин зі скла необхідно захищати руки тканиною. Щоб полегшити складання приладів, кінці скляних трубочок змочують водою, змащують вазеліном або гліцерином.

3.2. Якщо хімічні реактиви зберігаються в ампулах, необхідно обережно зробити надріз, відламати шийку ампули, тримаючи ампулу над лотком або іншою посудиною. Потім обережно пересипати або перелити вміст ампули в заздалегідь заготовлену склянку.

3.3. Для змішування або розбавлення речовин, що супроводжується виділенням тепла, а також для нагрівання хімічних речовин слід використовувати фарфоровий або тонкостінний скляний посуд.

3.4. Пробірки, круглодонні колби, фарфорові чашки можна нагрівати на відкритому вогні, плоскодонні колби і склянки слід нагрівати лише на металевому розсікачі полум’я.

3.5. Посудину з гарячою рідиною не можна закривати притертою пробкою доти, доки вона не охолоне.

3.6. Щоб відкрити пробку в посудині, яку заїло, необхідно спочатку обережно постукати по периметру пробки знизу догори дерев’яним молоточком або брусочком. Якщо це не допомагає, потрібно обережно підігріти шийку посудини так, щоб нагрілася вся пробірка. Нагрівати можна рушником, змоченим гарячою водою, обгорнувши ним шийку посудини, або над полум’ям спиртового пальника, обертаючи посудину навколо осі, не доторкаючись до полум’я. Не можна нагрівати посудину над відкритим полум’ям спиртового пальника, якщо в посудині містяться легкозаймисті, вибухонебезпечні або отруйні речовини.

3.7. Великі хімічні стакани слід піднімати двома руками так, щоб відігнуті краї (бортики) спиралися на вказівний та великий пальці.

3.8. Тонкостінну посудину під час закривання гумовою пробкою (наприклад, при влаштуванні промивалки) тримають за верхню частину шийки, пробку злегка повертають, руки при цьому захищають рушником або куском тканини.

3.9. Нагріваючи рідину в пробірці або колбі, необхідно закріплювати їх так, щоб отвір пробірки або шийка колби були спрямовані в напрямі від себе і сусідів по роботі, при цьому посуд наповнюють рідиною не більше ніж на третину об’єму. Протягом усього процесу нагрівання не дозволяється нахилятися над посудиною і заглядати в неї.

3.10. При нагріванні хімічних речовин у пробірці або колбі не дозволяється тримати її руками, треба закріплювати в тримачі для пробірок або лапці штатива (затискач повинен бути біля отвору пробірки).

3.11. Установку або окремі її частини, що перебувають під вакуумом або підвищеним тиском, захистіть дротяним екраном (сіткою, чохлом); під час роботи користуйтеся захисними окулярами.

4. Вимоги безпеки після закінчення роботи

4.1. По закінченню роботи розберіть установку, поставте прилади на середину стола, приберіть предмети одноразового використання.

4.2. Прибирання робочих місць після закінчення практичних занять виконуйте за вказівкою вчителя або лаборанта.

4.3. Під час миття скляного посуду пам’ятайте, що скло крихке, легко ламається і тріскається від ударів, різкої зміни температури. Для миття посуду щітками дно посудини спрямовуйте тільки від себе або вниз.

4.4. Виходьте з кабінету після дзвоника з дозволу вчителя спокійно, не штовхаючись.

5. Вимоги безпеки в екстремальних ситуаціях

5.1. Осколки скла не змахуйте руками. Для цього використовують щіточку та совок.

5.2. У разі травмування, поранення або при недомаганнях повідомте вчителя.

5.3. У разі нещасного випадку надайте першу долікарську допомогу потерпілому. Викличте лікаря.


Інструкцію розробив зав. кабінетом фізики __________________ _


УЗГОДЖЕНО:

Відповідальний за охорону праці в школі ____________________


Голова ПК ___________________

Протокол № ___ від ______________